fredag 4 september 2015

X 2000 fyller 25 år

I dag är det 25 år sedan som det första X 2000-tåget rullade ut från Stockholm C på sin väg mot Göteborg. På den tiden gick det bara tre tåg i veckan i vardera riktningen. Det blev betydligt fler med åren och också X 2000-tåg på andra linjer, först och främst Stockholm-Malmö.

Det var 1986 som ASEA och Kalmar Verkstad fick ordern från SJ att bygga 22 snabbtågssätt bestående av drivenhet (ibland lite felaktigt kallat "lok") och fem vagnar varav en manövervagn så att man kunde köra tåget från båda ändar.  Senare kompletterades beställning med ytterligare en vagn per tågsätt. Vagnarna skulle vara "bankande", det vill säga luta med tåget i kurvorna och därmed kunde tågen gå 30 procent fortare än andra tåg på många sträckor. Dock aldrig mer än 200 km/tim.

Den 4 september 1990 sattes alltså det första X 2000-tåget i trafik efter omfattande provkörningar. Tågen visade sig fungera bra från början - något som man dessvärre inte kan säga om alla tåg. De klarade högt ställda krav på tillförlitlighet de första åren. Tråkigt nog fick SJ i slutet av 1990-talet dra in på underhållet och som ett brev på posten kom att det blev mycket krångel med tågen.

Beställningen utökades efter hand till att omfatta totalt 43 tågsätt i lite olika konfigurationer. Även ett 44:e tågsätt tillverkades men det såldes till Kina. Det rullade där många  år innan det för tre år sedan också köptes av SJ och alltså exporterades tillbaka. SJ har gjort i ordning enstaka vagnar men inte hela tågsättet varför man möjligen kan råka få åka i en vagn som rullat det mesta av sitt liv i Kina men inte ett helt tågsätt.

Under årens lopp har en del X2-fordon (som det egentligen heter - X 2000 är marknadsnamnet för tåget) slopats efter olyckor. Nu lär SJ disponera 36 kompletta tågsätt. Dessa skall inom kort börja tas in för en genomgripande revision. Så X 2000 lär rulla i många är ännu även om det kanske kommer ännu snabbare snabbtåg.

Det tog ett tag innan jag fick tillfälle att fotografera ett X 2000-tåg men i april 1991 lyckades jag fotografera det allra första tågsättet med 2001 som drivenhet i morgonsolen i Göteborg. Jag ser nu att bilden också blev en tidig selfie. Klicka på den om du vill ha större.


Jag råkade vara med vid den allra första visningen av X 2000-tåg för utomstående. Ja, det var så tidigt att de inte fått namnet X 2000 ännu. Det var den 13 september 1989 i Örebro. Jag var där på Svenska Lokaltrafikföreningens kongress och på kvällen var vi på middag i Brunnsparken. Lite misslyckat blev det eftersom Loa Falkman skulle vara kvällens artist. Han hade dock dubbelbokats så Erland Hagegård fick det otacksamma uppdraget att ersätta honom. Men han klarade dock detta galant och efter ett par nummer så hade alla glömt besvikelsen.

Festen slutade med att SJ:s generaldirektör Stig Larsson gick upp på scenen och berättade att det stod bussar utanför som skulle köra oss till Örebro Södra, där SJ skulle visa upp en överraskning. Jag råkade sitta bredvid folket från ASEA och frågade dem om det var nya snabbtåget som skulle visas. De skakade på huvudet, det var inget de hört talas om.

Men det var det nya snabbtåget som stod där och som visades för första gången för andra än dem som jobbat med projektet. Jag fick i efterhand höra genom en lokförare, som ingick i den så kallade X2-gruppen, att de samma dags eftermiddag fått i uppdrag att låna två pendeltåg littera X1 och med dessa dra X2-an till Örebro Södra. Denna kunde nämligen inte gå för egen maskin.

Än i dag grämer jag mig för att jag inte hade kameran med mig ...

1 kommentar:

FLAK sa...

Grattis till ett utmärkt tåg=) och det är ju faktiskt så att ställde man en tårta med ljus bredvid spåret så skulle x2000 kunna blåsa ut ljusen bara genom att passera...=)
Att sen x2000 byggdes i Kalmar gör ju inte saken sämre....HIPP HIPP HURRA!