fredag 19 september 2014

Efter 58 år återvände Folke till förarplatsen på turistbussen N200, bakgrundshistorien

Den här historien började i december 2006. Någon hade frågat i Svenska Omnibusföreningens debattforum Bussnack om vilken den äldsta bussen i linjetrafik var och man kom fram till att det måste vara den Setra S215HR från 1980 som Ramnareds Busstrafik använde på sina två linjer från Falkenberg till Fegen respektive Kinnared. En god vän såg detta och mejlade en fråga om vi inte skulle ta och åka med bussen i mellandagarna. Varför inte? Så blev det och vid ratten satt en av ägarna till bussbolaget, Helge Johansson.

Det blev en trevlig resa och Helge berättade mycket om vägen vi åkte. Han berättade också att deras båda linjer skulle läggas ned till sommaren. De skulle göras om till anropsstyrd trafik och Ramnareds var inte intresserade av att köra sådan och hade heller inte lagt något anbud på den trafiken. Vardera linjen trafikerades mot slutet bara en gång i veckan: den till Kinnared på onsdagar och den till Fegen på fredagar.

Men så kom dagen då sista bussen skulle gå, fredagen den 15 juni 2007. Jag åkte till Falkenberg för att dokumentera den avgången. Eventuellt tänkte jag också åka med bussen. Jag hade förberett med att kolla hur jag skulle kunna ta mig tillbaka till Falkenberg, där bilen stod parkerad, med Hallandstrafiken. Men så var det så mycket folk att jag först funderade på att dra mig undan. Då kände Helge igen mig och ropade på mig. 

Det var då jag också fick träffa den andre ägaren, Folke Johansson. Jag hade för övrigt förväxlat de båda bröderna i en krönika jag skrev i tidningen Bussbranschen så Helge hade fått heta Folke i en kort blänkare om resan. Här tar Folke emot blommor från någon som vill uppvakta med anledning av dagen. Ljungby Buss, vars blå buss skymtar bakom, körde för övrigt också sin linje för sista dagen.

Även Helge fick ta emot blommor. I handen har han ett kvittohäfte från den tid då fadern drev företaget. 25 öre kostade det då. Denna dag var det ännu billigare: alla fick åka med utan att betala.

Några som jag kände till namnet dök också upp så jag bestämde mig för att åka med. Och tur var det för det blev en verkligt trevlig resa. Ett 25-tal resenärer hade mött upp vilket var mellan 5 och 10 gånger mer än det brukade vara. Bland resenärerna fanns också ytterligare tre som brukade köra bussen, alla med efternamnet Johansson vilket berodde på att alla var släkt. Även Hallands Nyheter var med. I övrigt var det mest sådana som bodde utmed linjen och som åkt med den om än kanske inte så ofta.

Helge tog ratten...

... och Folke blev "reseledare". Han berättade historier om resenärer på linjen och om folk som bodde utmed den men han började med att presentera oss som inte bodde i trakten och jag representerade egentligen bara mig själv men Folke berättade också för mina medresenärer att jag skrev för Bussbranschen. Han hade också med sig en tidning som han visade upp.

Det råkade också vara så att i just det numret av Bussbranschen hade kollegan och vännen Mats Karlsson skrivit en artikel om en turistbuss "som hade extra allt" och beställts av Ernst Carlsson i Vessigebro 1948. Ni som följer bloggen vet säkert vilken buss jag talar om.

Det visade sig att Folke hade kört den bussen 1956. Det började med att han var på fest i Vessigebro och vann en resa till Holland, som lottades ut på entrébiljetten. När Ernst Carlsson förstod att det var omnibusägare Robert Johanssons pojk som vunnit sa han:
- Då får du hjälpa till att köra.
Jag är rätt övertygad om att Folke inte hade något emot det.

Framme i Fegen avtackades de fem bussförarna Johansson...

... och Helge pratar med Per Fält på Hallands Nyheter medan några andra resenärer tittar på. 

Varför inte låta Folke återuppliva bekantskapen med N200, en gång Sverige finaste turistbuss? Jag pratade med Anders, som i  dag  äger bussen, om detta och vi bestämde oss att vi skulle ta med bussen och hälsa på bröderna Johansson i Stora Kärrshult (med postadress Torup), där deras bussbolag Ramnareds Busstrafik håller till. Företaget grundades 1926 av brödernas far och hette från början Robert Johanssons Omnibustrafik. Namnet Ramnareds Busstrafik fick det från att telefonstationen hörde hemma där. Bussbolaget hade telefon Ramnared 2.

Besöket gjorde vi i går (den 18 september) och det blev mycket uppskattat. Mer om detta kommer i nästa blogginlägg. 58 år senare fick alltså Folke Johansson köra den här bussen igen.
 


Klick med mushjulet = större bild


Inga kommentarer: