lördag 19 oktober 2013

Stilla dagar i Torrevieja, fjärde dagen

Söndag. För oss i Torrevieja innebär det marknad. Närmare bestämt först den stora marknaden mitt ute på ett fält utanför Guardamar, den s k citronmarknaden. Här finns det ungefär 1 000 marknadsstånd och i många av dem är det servering. Så allteftersom som knäna tröttnar kan man sätta sig ned och ta en "cerveza", eller öl som vi kallar denna gudadryck i Sverige. Det är bara att den spanska är godare - och billigare.

Sedan åkte vi till den engelska marknaden till Zoco marknad, även kallad "den engelska marknaden" utanför Ciudad Quesada. Här är det lite mer internationell stämning. På citronmarknaden föreföll mig svenska vara det dominerande språket bland besökarna, i Zoco var det engelska.

Bilderna är från den senare.

Roger tittar intresserad på vad som bjuds ut. 

Och själv  funderar jag på att köpa en present. Ett par kastanjetter målade i läckra färger kanske kan vara något.

På söndagseftermiddagarna brukar svenskar och norrmän samlas till boule i en liten park intill Paseo de la Brisa. Det blev spel på fem banor med fyra spelare indelade i två lag på varje. Tre omgångar spelades med olika lag och banor för varje deltagare.

Roger visar lite olika stilar på hur man kastar ett bouleklot och han fick ett rätt bra resultat, dock inte tillräckligt för pris. 
 

Själv tävlade jag inte. Boule är nämligen något jag aldrig spelat och första gången tycker jag att jag skall spela i mindre sammanhang än i internationella sådana. I stället tittade jag lite på omgivningen. I Spanien finns knappast några hyreshus utan man köper sin lägenhet. 
 

I parken intill boulebanan var det mingel och det fanns öl och vin samt vatten och varm korv att köpa till lågt pris: 50 cent för en öl t ex. 
 
 

På vägen hem gick vi via Playa de la Mata och jag fick några bilder på stranden och Medelhavet. Men det fick bli bad i poolen när vi kom hem.
 

Nästa dag blir det spårvagnsåkning i Murcia och lunch på ett varuhus som gick i blå-gult.


Större bild? Inga problem! Klicka bara med mushjulet på bilden du vill ha större.

Inga kommentarer: