söndag 14 juli 2013

Tågkompaniet kör chartertåg för Reseshopen i Ljusdal

Chartertåg som sådana är inget ovanligt. SJ har till och med en egen avdelning som heter SJ Charter. Men då gäller det chartertåg till speciella arrangemang eller till t ex vintersemesterorter. Fritidsresor hade också något de kallade chartertåg till bland annat Gardasjön, men i det fallet rörde det sig om ett antal bokade platser eller i bästa fall en bokad vagn i ordinarie tåg.

Men det finns bara ett enda chartertåg som är en rundresa enligt samma princip som en bussresa. Det arrangeras av Reseshopen i Ljusdal i samarbete med ett antal lokaltidningar i Gävleborgs län. Tåget körs av Svenska Tågkompaniet i Gävle. I år körs fyra sådana här tåg. De har gått i många somrar nu och det har alltid varit välbelagt. Maximalt kan man ta 120 resenärer och det är inte ovanligt att det varit utsålt.

I år är det en kompis till mig som planerat tågens järnvägsmässiga del och även är lokförare på dem. Jag har därför haft tillfälle att följa såväl planering som körningarna på nära håll. Det är betydligt mer arbete med planeringen av sådana här tåg än de flesta tror. En buss kör man ju bara på vägen men för att köra tåg behövs en tidtabell, förlåt tågplan skall det vara. Hänsyn måste tas till den ordinarie trafiken och det gäller att hitta luckor där chartertågen kommer fram. Av detta följer att det inte alltid går så snabbt fram men tågen kan gå i 200 km/tim på de sträckor där banan medger det som t ex Västra stambanan eller Göteborg-Trollhättan. Det klarar inte en buss så totalt blir det ändå snabbare med tåg.

De två första tågen har redan körts, nu blir det en ledig vecka och sedan blir det två körningar till. Det är två olika sträckningar: en de två första veckorna och en annan de två sista. Under de senare går tåget från olika stationer i Gävleborgs län till Göteborg dag 1. Eftersom det är en måndag kan deltagarna t ex gå besöka Lotta på Liseberg. Dag 2 körs tåget till Helsingborg. Dag 3 står tågsättet stilla i Helsingborg medan deltagarna åker sightseeing exempelvis till Danmark. Dag 4 - sista dagen - blir det från Helsingborg till Linköping, där man gör uppehåll för en båtfärd på Göta kanal (med busstransfer), och sedan ankommer man sen kväll till hemorten.

Detta inlägg kommer att handla om de två första veckornas tåg och jag har tagit bilderna i två etapper. Det framgår av texterna på bilderna när de tagits. Klicka på dem med mitthjulet på musen och de blir större.

Tåget startade första veckan tidigt på morgonen i Hudiksvall (vecka 1) och Gävle (vecka 2). Sedan till Göteborg dit man ankom strax efter klockan 12. Här är tåget när det passerar den vackra stationen vid Aspen.


Efter ankomst till Göteborg blir det städning och så fylls vatten och toalettankarna töms. Därefter får tågsättet vila sig vid Sävenäs rangerbangård.


Dag 2, tisdag, står tåget stilla och deltagarna erbjuds att åka med Stena Line till Frederikshavn. Det blir också en bussutflykt till Skagen innan de kan återvända till hemlandet med välfyllda kassar, som det kluckar om.

Dag 3, onsdag, går tåget vid 8.30-tiden först mot Trollhättan där jag fångar det på bild när det passerar stationen. 


Det fortsätter utan att stanna över den rörliga bron över Göta älv och försvinner i fjärran. 

 
Det dyker så småningom upp i växelkurvorna vid Kils station. 


Här måste deltagarna byta tåg eftersom de skall vidare mot Oslo och det Regina-tåg som lånats in från Tåg i Bergslagen inte får gå i Norge. Det får dock den Regina som lånats in från Värmlandstrafik och som står till höger på bilden.


Deltagarna får ett bekvämt byte tvärs över plattformen och de passar också på att få lite frisk luft samt inte minst fotografera innan det "nya" tåget fortsätter till Oslo efter ungefär en kvart. 


Här blir det också personalbyte. En lokförare och en särskild ombordansvarig från Karlstad tar över från den förare som kör resterande sträckor. För att köra i Norge behövs nämligen särskild utbildning, vilket de från Karlstad förstås har. 


Så drar Värmlands-Reginan i väg mot Oslo medan "Gävle-Reginan" skall gå till Karlstad för att ställas upp.


Här är den senare på väg ut från Kil. 


Dag 4, torsdag, kommer tåget tillbaka från Oslo.


Återigen blir det ett bekvämt byte, nu i Karlstad, över plattformen och dessutom har det blivit en fantastisk sommardag. Så deltagarna passar på i det längsta att njuta av solen. 

 
Deltagarna kan gå över själva men furnering för serveringskupén måste bäras över. 

Men det går fort och smidigt och just som jag kör förbi centralstationen i Karlstad med bilen för att möta upp tåget i Grythyttan så ser jag att det lämnar solstan, några minuter tidigare än det stod i tågplanen. Men det gör ju ingenting eftersom det kollats att alla är med ombord. 


Vi kommer precis samtidigt till Grythyttan. Då är tåget rätt mycket före tiden eftersom de sparat in tid på ett uteblivet möte med ett godståg.


Deltagarna lämnar tåget för nu hägrar en sen lunch på Grythyttans Gästgivaregård. Men när jag gjorde en kortare i sightseeing i det vackra Grythyttan såg jag att många av dem hade ockuperat glasskaféet intill.





Lämpligt nog hade tågsättet fått namn efter en i Grythyttan mycket känd profil. Det var en ren slump att det blev just denna motorvagn. 






Eftersom det bara finns ett spår i Grythyttan och ett godståg snart skall förbi platsen måste Reginan flyttas. 



Den får därför köras upp till Hällefors för uppställning. Efter mötet med godståget i samma riktning får tågsättet gå tillbaka söderut men nu blir det värdshus förbi, jag menar gästgivaregård förbi, i Grythyttan. Det är nämligen bara en hållplats på linjen och ett tåg får inte vända på linjen utan det måste gå till nästa bevakade station, som i detta fall är Nykroppa. 


I Nykroppa vänder tåget igen norrut och nu blir det möjligt att stanna i Grythyttan. Tåget är nu 40 minuter före tågplanen och det blir alltså ett långt uppehåll alltmedan deltagarna kommer tillbaka från lunchen. 
 

Fortfarande något tidigt lämnar tåget Grythyttan, som är sista uppehållet innan man är åter hemma i Gävle. Till höger på bilden ses Grythyttans tidigare stationshus, som numera inte används av järnvägen. I stället har man byggt en hållplats närmare centrum. 

Om nu någon orkat läsa så här långt så vill jag bara berätta att jag återkommer i det här ämnet men det dröjer mer än en vecka.






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Staffan!

Alltid lika trevligt att läsa din blogg!

När du nämnde rundresor med tåg tänkt jag på att jag för något år sedan såg att resebyrån AskMrNilsson arrangerade midnattssolsresor med tåg. N>är jag nu googlade på resebyrån såg jag att det tydligen faller under det du kallar charteråg och resebyråns resor finns på SJ Chartertåg numera. Följde med på en handbollsresa till olympiaden i Sydney med AskMrNilsson. Det är därför jag känner till resebyrån

Staffan Sävenfjord sa...

Jo,Ask Mr Nilsson ordnade till för ett par år sedan charterresor tillsammans med SJ till midnattsolen.

För övrigt ordnar också Kalmar Veterantåg ett antal rundresor med tåg, ibland tillsammans med H-Resor i Emmaboda, varje år. Men Kalmar Veterantåg är en förening och inte ett aktiebolag, även om de av Trafikverket också är ett järnvägsföretag.

Så det finns alltså fortfarande de som kör charterresor med tåg enligt min definition och jag förstår inte hur jag kunde glömma Kalmar Veterantåg. I synnerhet som jag var med på SJ och hjälpte dem i gång med deras verksamhet i mitten av 1980-talet och också var med på deras första rundresa till Bergen i Norge i maj 1987.