lördag 11 maj 2013

Vårmarknad i Borås

Redan som barn minns jag att man fick åka in till stan (alltså Borås) för att gå på höstmarknad och i samband med det åka karusell och köra radiobil. Ja, ni minns väl de där som man körde på en bana och som drevs med ett spröt som gick upp i taket. "Undvik krocka" stod det på stora skyltar men de flesta tolkade dem som "Undvik inte att krocka". Nu var det ju inte så farligt om man krockade eftersom farten var låg och bilarna var skyddade med rejäla gummilister runt om.

Men radiobilar finns inte längre på marknaden och karusellen är väldigt torftig. Så den hoppar jag över numera men traditionen att köpa marknadsgodis finns kvar. Nu har det också blivit mycket bättre för sedan 1980-talet är höstmarknaden också kompletterad med en vårmarknad. I går och i dag är det dags för denna. Cirka 150 knallar kommer till Borås och säljer allt från marknadsgodis till rökt ål, från väskor till T-shirts, från sylt till langos.

Jag var där i går och trängdes. När alla marknadsstånden ställts upp så blir det rätt trångt med tanke på alla människor som skall fram också. Många tar till och med med sig hunden och det minskar ju inte precis trängseln. Men marknaden gynnades av vädret i går. Inget regn och ingen stekande sol men ändå milt och behagligt.

Här är några bilder jag tog som visar lite av marknadslivet.Först från Stora Brogatan

Sedan på Västerlånggatan. 

Och slutligen Stora torget. 

Västtrafik deltog i marknaden för jag tror första gången och slog ett slag för linje 100 mellan Borås och Göteborg. Det kanske inte behövs för den här linjen har ökat med 22 procent sedan motsvarande period förra året och går nu med som mest en avgång var femte minut. I alla används dubbeldäckare av samma typ som på bilden. 

Den som var hågad kunde vinna ett pris genom att kasta prick på bussen från det här tältet. Man använde dock mjuka bollar och inte gatstenar. 

Nu skall jag återvända till marknadsgodiset jag köpte. Marknadsremmar måste man ju bara ha. Och så några skivor whiskykorv (nej, det gick inte att få whiskyn separat) och en eller två munkar till kaffet. Jag lovar att återuppta kampen mot vågen nästa vecka... Den får gå över 90 ett par dagar nu.



Inga kommentarer: