fredag 17 maj 2013

Syttende mai

I dag har norrmännen firat sin nationaldag. Ja, känner jag dem rätt så lär de fira den i morgon och i övermorgon också nu när det så lyckligt blir två extra lediga dagar. För första gången sedan NSB tog över tågtrafiken i samarbete med Tågkompaniet 2005 så gick det att åka tåg Göteborg-Oslo fram och tillbaka över dagen den 17 maj och få cirka sju timmar till firande på Karl Johan. Det räcker gott för oss tråkiga svenskar!

Eftersom 17 maj är helgdag i Norge har morgontåget inte gått. I dag gick det dock i alla fall. Det var dock inte ett sådant här tåg som gick.

Utan det var ett sådant här, precis som det brukar vara i alla andra avgångar Göteborg-Oslo. 

Jag har inte hört hur många det var som utnyttjade möjligheten men jag hoppas det var många. Ett av mina allra sista beslut innan jag slutade jobba som platsansvarig för den här trafiken var nämligen att vi skulle köra det här tåget även den 17 maj.

Jag ber att få instämma i all glädje som finns i Norge i dag och hälsar alla mina norska vänner. Dagen firas till minne av grundlagen som skrevs på i Eidsvoll den 17 maj 1814. Inte som de flesta svenskar stor till minne av upplösningen av unionen med Sverige. Denna blev klar den 26 oktober 1905, då även Sverige gick med på den. Norrmännen hade då förklarat sig fria redan den 7 juni samma år.

Det var mycket nära att det blev krig mellan Sverige och Norge då men det hela löstes oblodigt om än under svensk protest. Det är därför man aldrig får säga till en norrman, om man vill behålla honom eller henne som vän, att man tycker det borde bli union igen. Men om man har suttit en kväll och pokulerat i all gemytlighet så kan det hända att norrmannen säger "Jag tycker det borde vara uunioon igen", då vet man att man har fått en norsk vän för livet.

På Jernbanetorget  i Oslo finns en tiger som blickar ut över Karl Johan och kontrollerar att ordningen upprätthålls.





Inga kommentarer: