torsdag 30 maj 2013

Godkänd besiktning

Jag har i dag varit på besiktning. Inte av bilen utan av mig själv. Det har alltså varit dags för den årliga läkarkontrollen, som jag går genom varje år sedan det visade sig för elva år sedan att blodtrycket hade nått mycket höga höjder och att kroppen slutat att ta upp B12-vitamin från födan. Det kan vara allvarligt eftersom man inte märker särskilt mycket utan bara en lätt trötthet. Förenklat uttryckt tar B12-vitaminerna slut efter ett par år i sådant fall och då dör man. Men upptäcks bara detta i tid så kan man sätta in medicin och leva vidare precis som förut. Det gäller bara att upptäcka det i tid och det är därför man när man kommit upp lite i åren bör gå på årlig läkarundersökning.

Men den här gången var alla mina värden, även blodtrycket, bra och jag behöver bara fortsätta med samma mediciner som förut: alltså piller mot B12-bristen, piller mot högt blodtryck och piller för att hindra att jag får gikt. Det är några piller för kolestorolvärdet också och så Alvedon som jag tar om värken i knät blir för svår. Det gäller alltså bara att komma ihåg att ta dessa piller och så kan jag leva vidare som vanligt. Inga dietföreskrifter också.

Doktorn konstaterade också att jag gått ned nästan sju kilo i vikt sedan förra kontrollen för ett år sedan och att midjemåttet minskat med 23 cm sedan de började mäta det för ett par år sedan. Jag är nu inte fet längre utan "bara" överviktig. Om jag går ned tolv kilo till - eller blir 10 cm längre - så har jag nått normalvikt.

Så allt är alltså bra med gubben och ni tycks få dras med mig i minst ett år till.




Inga kommentarer: