torsdag 28 februari 2013

Avtackad

I går tog jag sista steget i mitt yrkesliv. Under i stort sett hela 2012 har jag avvecklat mitt jobb åt Svenska Tågkompaniet i Gävle, men i går sattes definitiv punkt då jag avtackades och några av cheferna bjöd på den mongoliska restaurangen Bamboo i Göteborg. Det blev en trevlig och välsmakande middag. Buffén där går till så att man plockar ihop vad man själv vill ha, även köttet  (det fanns kyckling, fläskkött och lammkött bland annat men inte hästkött) och så lagar kocken till det medan man väntar och ser på.

Men ännu bättre var avskedspresenten jag fick. Ni ser den härovan. Det var nämligen en tur i förarhytten med Eurostar, alltså tåget som går under Engelska kanalen med 300 km/tim som högsta hastighet. Jag får åka mellan London och Bryssel eller Paris. Jag kommer att välja Bryssel. Dessutom får jag välja vilken dag jag vill åka så det blir väl antagligen på sensommaren eller tidig höst.

Nu skall ingen tro  att det bara är att klippa ur biljetten härovan och göra samma resa. Det krävs en hel del formaliteter utöver den här, som mest är att se som en symbol för den uppskattade gåvan. Ja, jag blev så glad att jag för första gången i mitt vuxna liv (tror jag) blev alldeles stum och hade svårt att formulera mitt tack. Det stockade sig för mycket i halsen.

Jag har åkt prototypen till X 2000 i 238 km/tim i förarhytt förut. Men detta blir det snabbaste jag någonsin färdats på marken.Och det alltså på första parkett.

Utöver resan fick jag också en oljemålning av tåget gjord av Borlänge-konstnären Eva-Lena Karlsson (Elk). Den kommer för all framtid påminna mig om den här fantastiska avskedsgåvan.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Fantastisk present, helt unik.

Ser fram mot ett antal inlägg på bloggen om detta.

Varma hälsningar från Bangkok
Leo

Anonym sa...

Blir väl även det snabbaste du färdats under vattnet?

Grattis!!