fredag 21 december 2012

Jul i Borås

Jag har varit lugn på bloggen ett tag nu. Det beror på att jorden skulle ha gått under i dag och jag ville ju inte skriva om det inte blev så många som hann läsa det jag skrev. Nu visade det sig dock att jorden inte alls gick under i dag utan det inträffar först 2027 så till dess har väl alla hunnit läsa detta aktstycke.

Lokalradion ställde i dag frågan vad man skulle gjort i dag om man visste med säkerhet att jorden skulle gå under just i dag. Bra fråga, men vad skulle man ha gjort egentligen? Läst några av de där böckerna som man bara "måste" läsa innan man lägger pipen i vädret? Skrivit sitt testamente? Men varför det. Förmånstagaren skulle ju också gå under. Lagat  sin favoriträtt? Jag fick ju en gryta med glaslock i julklapp från Tågkompaniet så det var ju bara lite gott att stoppa i den som fattades. Nu blev det dock bara spagetti som blev det första jag lagade i den. Med Mammas köttbullar. Ja, inte mammas alltså utan Mammas, närmare bestämt Mamma Scan.

Vi passerade ett remarkabelt datum, nämligen 12.12.12 för en dryg vecka sedan och jag tog därför ett kort från min balkong klockan 12.12 den dagen.

Nu är all julmat inhandlad - check. Alla julkort är skickade - check. Lägenheten är städad - check och tack Attendo Care och Rut-avdraget. Det ingick till och med en julkram från de två trevliga unga tjejerna som städade åt mig. Snabbt men ordentligt. .

I dag var jag nere på julmarknaden på Stora torget för att köpa rökt korv och så riktig prinskorv. Man lurade på mig vildmarksglögg och några munkar också. Personer som har så svårt att säga nej som jag skall inte gå på julmarknad. Eller också ta med sig mycket pengar..


Julgranen var på plats på Stora torget, givetvis.


Så hade Tomteland med tomtens verkstad och tomtens dass och tomtens verkstad och tomtens renar och tomtens allt-vad-det-nu-var som funnits här de senaste jularna bytts ut mot små gulliga nallebjörnar: United Buddy Bears. De är 108 till antalet och representerar lika många länder.




Här är USA:s nalle i mitten. Vilka de andra är glömde jag notera. 

Lite mer om United Buddy Bears här. Det är alltså en världsutställning som varit runt i många av världens stora städer, dit nu alltså även Borås kan räknas.

Nu går vi mot ljusare tider igen. Ja, inte bara att jorden inte gick under utan att det i dag är vintersolståndet. Nu blir nätterna kortare och dagarna längre och vi får en vit jul i Borås. Men den varar inte länge. Redan på juldagen lär vi få slask.


Inga kommentarer: