fredag 1 juni 2012

Blott Vara blått stationshus har - eller Photoshop i verkligheten

I går tog jag mig till Vara för att se deras nya resecentrum, The Blue Orange. Det skall vara  Sveriges största konstverk sett till volymen och är skapat av den tyska konstnärinnan Katharina Grosse. Verket är redan uppmärksammat av Wikipedia

Lite mer om konstverket finns här

Njut gärna av bilderna  men bäst upplevs faktiskt konstverket i verkligheten. Det ser inte alls så illa ut när solen lyser på det som det kan framstå på bilder. I varje fall bör man - vilket jag fick lära mig av erfarenhet - ha sett det och betraktat det under en tid innan man fördömer det.

Först visar jag några bilder på stationshuset med "bumlingarna" i glasfiberbelagd styrofoamplast.  Vad de egentligen föreställer får bli föremål för egna tolkningar, ju djärvare ju bättre. Det har talats om drakar och det har talats om en luftballong som kvaddat mot taket. Det senare är faktiskt inte så dumt tänkt eftersom nordpolsfararen S A Andree landade med sin luftballong utanför Vara 1894. Så långt gick det bra men det gick som bekant sämre när han tre år senare försökte flyga till Nordpolen. Dock lämnade han djupa minnen efter sig i Vara:
Över isberg till Nordpolen ville de fara,
Strindberg, Fraenkel och August Andrée,
Men vinden tog Svea och förde de tre
till platsen där senare blev ett Café,
uti Vara
!

Caféet det talas om fick namnet Nordpolen och finns kvar ännu som Conditori Nordplen  Jag åt en alldeles utmärkt budapeststubbe där i går. Tyvärr hade de inte napoleonbakelser denna gång men det är ju redan testat



Och så några detaljbilder på de färgglada "bumlingarna".

 
 
 

Det ser inte ut som man väntar sig, vilket retar många. Men efter att ha sett det hela i verkligheten tillhör jag dem som gillar detta konstverk. Varför skall ett stationshus alltid behöva vara så himla tråkigt? Det i Vara var dessutom sällsynt tråkigt i sin smutsvita färg.

Bland de Vara-bor som jag pratade med kunde jag märka att de flesta var positiva. Men det  fanns också de som var negativa. Jag hörde dock ingen som sa: "Me kvettar det la lika". Och meningen är väl att denna blå apelsin inte skall lämna någon oberörd.

Åk dit och titta själv vet jag. Men ta god tid på dig så du hinner med ett besök på Conditori Nordpilen hundra meter  därifrån också.


Ni kan väl knepet: klicka på en av bilderna så startas ett bildspel med större bilder. Och om ni vill ha en bild ännu större så högerklicka på en bild i bildspelet och sedan "Visa bild". 







Inga kommentarer: