torsdag 4 augusti 2011

Jakten på napoleon - nu i Tanumshede och Vara

Har varit ute och rest lite den gångna veckan och i tisdags var jag bland annat i Tanumshede i norra Bohuslän under ett par eftermiddagstimmar. Inte för att titta på hällristningar utan för att titta på reparationen av Bohusbanan vid den närbelägna Tanums station (förlåt, driftsplats heter det ju nuförtiden) efter urspårningen halvannan vecka tidigare. I morgon skall man komma i gång för fullt igen och det har då varit begränsad framkomlighet i två veckor. Eftermiddagsfikat intogs på Tanumshede Hembageri och minsann hade de napoleonbakelser.

Lite blek var den kanske och sockerglasyren på toppen var tunn och lite sprucken. Men för övrigt var det en bra bakelse med mycket grädde och inte så mycket smördeg. Som jag vill ha den med andra ord. Kaffet var fullt drickbart och det var lagom varmt i solen på den lilla utealtanen. Det blir fyra tårtgafflar (av fem möjliga). Bristen var den spruckna och tunna glasyren och att det saknas just tårtgafflar. Napoleon skall inte ätas med kaffesked. Kostade 44 kronor vilket är relativt billigt.

I går besökte jag Vara, den lilla stadsliknande orten mitt på västgötaslätten. Här finns ett av landets bästa konditorier, Conditori Nordpolen, som fick sitt namn efter det att S A Andrée landat med sin ballong utanför Vara när han övade för färden till Nordpolen, vilken dock slutade olyckligt. Äventyrare som Göran Kropp och Ola Skinnarmo har sedan besökt konditoriet. Och så nu då jag i min jakt efter den perfekta Napoleon.

Och tusan vet om jag inte lyckades. Det är i alla fall den mest perfekta napoleon jag ätit på mången god dag. Lagom stor, lagom söt, lagom mycket grädde, lagom mycket glasyr. Därtill serverad på det gammaldags sättet med kaffet i en kanna, som också innehåller påfyllning, ett glas vatten och förstås en tårtgaffel. Man beställer vid disken men sedan får man allt serverat vid bordet. 54 kronor är dock i högsta laget så det blir ett litet betygsavdrag. Men 4,5 tårtgafflar blir det. Varav 0,5 är för atmosfären. Det är som när jag gick på kondis i min barndom.

Du kan väl knepet vid det här laget: klicka på bilden så blir den större. Även bakelsen.

Inga kommentarer: