lördag 14 augusti 2010

Jakten på den perfekta Napoleon-bakelsen - i dag Norberg

Jag har varit ute och rest ett par dagar. Mest semester men också kombinerat med lite jobbuppdrag. Det blev två nätter på Clarion Hotel Winn i Gävle. Mer om detta kanske senare men jag börjar med hemresan.

Närmsta vägen mellan Gävle och Borås är via Uppsala, Stockholm och Jönköping. Men det är också den i särklass tråkigaste. Så jag valde att åka via Avesta, Lindesberg, Karlskoga och Kristinehamn. Bråttom hade jag ju inte precis. Det var tre punkter på vägen jag skulle pricka in. Vi börjar med den första, nämligen Norberg och Elsa Anderssons konditori. http://www.elsaskondis.se/


Detta är ett av de klassiska konditorierna som är väl värd en omväg om det fanns något konditoriernas Guide Michelin. Här finns den gamla konditoritraditionen bevarad när den är som bäst. Nu gällde det jakten på den ultimata napoleonbakelsen. Det blev alltså en sådan till kaffet. Den var stor och rejäl men det allmänna omdömet dras ned lite av priset (53 kronor inkl kaffe) och att smördegsplattorna var något för mörka. Men visst: den dög mer än väl. Betyg 9 på en 10-gradig skala. Kaffet smakade mycket gott. Och ett besök hos Elsa Andersson kan aldrig bli fel.
Jag kom till Norberg redan strax efter nio trots att ett vägarbete tvingade mig till en lång omväg, och då var det ju lite tidigt för förmiddagskaffe. Så jag passade på att gå runt i det vackra brukssamhället med alla dess fina gårdar nu när regnet som följde mig på vägen upphörde just som det stod "Välkommen till Norberg" och förbyttes i lite sol. Det är en promenad som kan rekommenderas och det är väl skyltat.
Bilderna blir större när man klickar på dem.

Inga kommentarer: